Op een dag ontdekte Barbara, schrijfster en moeder van drie kinderen, een artikel in de New York Times. Hierin werd verslag gedaan over de schrijnende situatie rondom zwangerschap en moedersterfte in haar geboorteland Kameroen. In veel gevallen wordt je namelijk niet geholpen of weggestuurd als je de zorg niet kunt betalen, met alle fatale gevolgen van dien. Na wat nader onderzoek kwam ze erachter dat moedersterfte als gevolg van armoede in heel Afrika voorkomt.
Voor haar was niets doen geen optie. Ze dacht: als ‘geldgebrek’ het probleem is, dan zou ‘geldtoevoer’ het antwoord moeten zijn. Dus bedacht ze een ondernemende aanpak om de nodige fondsen te werven. Het plan was om een lekker hapje te verzinnen en te verkopen. De opbrengst zou dan gebruikt kunnen worden om veilige zorg tijdens zwangerschap en geboorte te financieren. En zo, na veelal experimenteren, was haar eerste product geboren: de ‘Afribol’.
Van familie en vrienden, tot foodliefhebbers op braderieën en markten. Overal was haar Afribol een schot in de roos en snel uitverkocht. Haar zoon zag dit en realiseerde zich de potentie. “Als je grootse dingen wilt doen, moet je groots moet denken.” Hij stelde voor contact op te nemen met supermarkten en te zien wat er gebeurt. Dat bleek een goede zet, want klant #1 werd Albert Heijn! Het initiatief werd plots een business.
Wat volgde was een ware media-rollercoster. En een anderhalve maand later meer dan 40.000 verkochte afribollen. Met de opbrengst kon vervolgens het echte werk beginnen: een pilot van 9 maanden in een medische kliniek in Kameroen. En dat werd een groot succes! In totaal zijn er meer dan 50 moeders en baby’s gesteund tijdens de pilot. We waren emotioneel. Dankbaar. Het werkt echt! En dat mag gevierd worden.
Feestelijke lekkernijen kunnen dus gebruikt worden om viermomenten met elkaar te delen en mogelijk te maken voor anderen. Dus is het onze missie om nieuwe manieren te vinden om ieder feestje nóg meer betekenis te geven door een stukje wereld te verbeteren. Zo delen we de momenten die er écht toe doen op een onvergetelijke wijze met elkaar en aanstaande moeders die nieuw leven op komst hebben. Dat is pas het leven vieren.
De smakelijke missie
Waar het om draait
Genot met impact
Resultaten tot nu toe
Smakelijke viering
Ga voor lekkers